Cilinderkop afvlakken

Door oververhitting van de motor kan de cilinderkop krom gaan staan. Hierdoor kan de koppakking gaan lekken. Het is dan noodzakelijk dat de cilinderkop wordt gevlakt. Om een cilinderkop geschikt te maken voor LPG of loodvrije benzine, worden klepzetels vervangen door gesinterde zetels. Deze klepzetels zijn uitermate geschikt voor motoren op gas, hoog belaste motoren en voor motoren met een schrale verbranding (lean burn). Alle merken cilinderkoppen zijn uit voorraad leverbaar.




Cilinderblok boren

In een lopende motor bewegen de zuigers continu op en neer in de cilinders. Op de lange duur veroorzaakt dit slijtage op delen van de cilinderwand. Oververhitting kan er voor zorgen dat de zuiger steeds verder uitzet tot hij langs de cilinderwand schraapt. Nog grotere schade aan de cilinderwand kan ontstaan als bijvoorbeeld de zuigerveren gebroken zijn en in de cilinder terechtkomen. De cilinderslijtage uit zich in een hoger olieverbruik en een verminderde compressie. Om dit te verhelpen wordt de cilinder uitgeboord tot hij weer regelmatig van vorm is. Omdat de diameter van de cilinder nu iets groter is, worden nieuwe overmaatse zuigers gemonteerd.








Boren en honen van cilinders

Als blijkt dat een cilinderwand beschadigd is dan wordt door middel van boren de wand opgeboord. Na het fijnboren is nabewerking nodig in de vorm van honen. Dit betekend dat de grove sporen van het boren worden weggeslepen. Er wordt bovendien een bepaalde structuur in de cilinder gebracht om een juist evenwicht te krijgen tussen minimaal olieverbruik en minimale slijtage van de zuigerveren.  


Krukassen slijpen

Wanneer een motor is vastgelopen doordat een lager van de krukas is uitgelopen of stukgedraaid dient de krukas te worden bewerkt. Na het bewerken van de krukas wordt een ondermaat lager geplaatst en is de krukas weer klaar voor vele kilometers.